Make the days count! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Maartje Kersten - WaarBenJij.nu Make the days count! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Maartje Kersten - WaarBenJij.nu

Make the days count!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

17 Januari 2014 | Laos, Vangviang

Sabaidee!

Vorige week ben ik samen met Sandra en Timme vertrokken naar Thakek om daar de loop te gaan rijden. De busrit daar naar toe is al noemenswaardig, want binnen twee minuten werden we als vrouw zijnde alweer gediscrimineerd. Timme, Sandra en ik waren helemaal voor in de bus gaan zitten, boven in een dubbeldekker. Vervolgens kwam er een man ons vertellen dat vrouwen hier niet mogen zitten, omdat dit een belangrijke plek is boven de chauffeur. Het is 'een stap hoger' en dat betekende dus niet voor de vrouwen. In Cambodja hebben we dit soort dingen wel vaker meegemaakt, maar in Vietnam helemaal niet meer. Dit was voor mij dus wel weer even shockerend en best beledigend.
Na een paar uur moesten we naar het toilet. Dat was ook weer een ervaring op zich. We gingen met een lokale bus en deze bus stopte niet bij restaurants e.d. Dus bij de zoveelste stop renden wij samen met de vrouwen uit Laos uit de bus, gingen op onze hurken in de bosjes zitten, en rende weer terug naar de bus voordat deze weer aan zou rijden. Dat is hier dus blijkbaar normaal. Als ik eraan terug denk hoe we met al die vrouwen de bus uitstormde en op een rijtje in de bosjes zaten.. nouja maar niet teveel aan denken ;-).

De dagen daarna hebben we voornamelijk op een motorbike doorgebracht. We zijn de loop gaan rijden: een vierdaagse tocht door Thakek en omgeving. Ik denk dat we in totaal zo'n 400 km hebben afgelegd. Dit was echt een geweldige ervaring.. vier dagen door het prachtige landschap van Laos touren. De eerste dag was nog wat onwennig, omdat we op een schakelbrommer moesten rijden. Dit hadden Sandra en ik nog nooit gedaan dus dat nam nog wel wat lichtelijke stress met zich mee. Het is ook best een uitdaging; op de weg letten, op degene voor je letten, op degene achter je letten, de scooter onder controle houden, opletten of er geen gaten in de weg zitten, naar de kinderen langs de weg zwaaien, opletten of er geen koeien, honden, katten of geiten over de weg schieten en ga zo maar door. Laten we het erop houden dat scooter rijden in Laos toch wel iets meer met zich meebrengt dan in Nederland.
We hadden al gehoord dat we op dag twee over een 'shitty road' moesten rijden. En dat was het ook.. een hoop losse stenen, kuilen in de weg en zandwegen. Maar toen we eenmaal door hadden hoe we daarop moesten rijden en we wat meer durfden, was dit ook wel weer leuk.
Onderweg zijn we o.a. gestopt bij twee grotten, een waterval en een rivier. Daar konden we ook zwemmen. Wat een enorm WOW-moment als je in het helderblauwe water ligt, met overal waar je kunt kijken groene bomen, blauwe lucht en bergen.

De afgelopen dagen zijn dan ook wel echt weer een van de hoogtepunten geweest van de afgelopen vijf maanden! Gister zijn we terug naar Vientiane gereisd en vandaag ben ik weer alleen verder gereisd naar Vang Vieng. Morgen ga ik hier een 'zipline adventure' doen, waarbij ik aan een zipline door de jungle en langs een waterval ga sliden. Klinkt erg leuk en weer iets wat ik nog niet eerder heb gedaan!
Overmorgen ga ik verder naar Luang Prabang, waar ik tot en met 22 januari blijf. Dan wil ik verder reizen naar Chiang Mai, wat betekent dat ik volgende week in Thailand aankom. Dan is het nog maar drie weken voor ik terug naar Nederland kom!! Wat is de tijd voorbij gevlogen. Het is verleidelijk om af te tellen tot 15 februari, maar ik kwam de tekst: 'don't count the days, make the days count', tegen, en dat is precies wat ik ga doen!

Liefs


  • 18 Januari 2014 - 11:25

    Yvonne Vd Duin:

    Zo jij bent je eigen parijs-dakar aan het rijden.. dat is momenteel ook gaande vandaar dat ik er aan moest denken toen ik je verhaal las.
    Jij zal ook wel weer een cultuurshock krijgen als je terug bent, we hebben hier namelijk een klein kamertje met een deur en een slot en daarin staat een witte pot met zonder te discrimineren voor de vrouwen nog een zeteltje waar je op mag zitten. daar kan je heerlijk zitten en de last van je af gooien. Dan spoelt het nadat je met een 3laags zacht doekje je hebt schoongemaakt, alles zo in een afvoer.. en direct geurvrij. Een eigen kraantje met helder, doorzichtig, fris water om je soepele handjes mee schoon te maken. Vervolgens kan je als een dame weer het kamertje uitkomen zonder dat iemand gezien heeft wat je gedaan hebt. (ik dacht ik waarschuw je alvast)
    maar don't count the days let them count! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Tot 15 februari reis ik alleen verder naar Laos en Thailand, hier zijn mijn avonturen, levenslessen, ups en downs en ontmoetingen te volgen tot die tijd!

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 4092

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 15 Februari 2014

Reis door Zuid-Oost-Azië

Landen bezocht: