'Home' alone 6: Lost in Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Maartje Kersten - WaarBenJij.nu 'Home' alone 6: Lost in Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Maartje Kersten - WaarBenJij.nu

'Home' alone 6: Lost in Vientiane

Blijf op de hoogte en volg Maartje

09 Januari 2014 | Laos, Vientiane

Oke, ik ben niet helemaal home alone, aangezien 'home' op dit moment 8935,09 km ver weg is.. maar ik ben wel 'alone'. Letterlijk dan, want ik voel me helemaal niet alleen!

.. Even terug voor degene die het nog niet mee hebben gekregen:
Het zat niet in de planning, maar door verschillende omstandigheden ga ik de komende vijf weken (t/m 15 februari) alleen verder reizen door Laos en Thailand.
Sinds 3 januari heb ik mijn reis alleen voorgezet in Hanoi. Even wennen, maar al snel kwamen er mooie dingen, of beter gezegd, ontmoetingen, op mijn pad. Zo ontmoette ik de eerste dag dat ik alleen was een Vietnamees meisje, met wie ik nu nog steeds contact heb. De tweede dag heb ik met Sandra en Timme, die ik eerder al in Cambodja heb ontmoet, doorgebracht en de derde dag ben ik alleen op pad gegaan. Ik zat ergens alleen koffie te drinken toen een Nederlands stel vroeg of ze bij me mochten komen zitten. Voor ik het wist waren we twee uur en een leuk gesprek verder. Die avond heb ik de nachttrein naar Sapa gepakt om daar aan te sluiten bij een tweedaagse groepstour. Wel even spannend.. Zo moest ik ineens vragen of ik bij mensen mocht zitten tijdens het eten en gesprekken aanknopen met vreemden. Maar iedereen reageerde heel leuk en ik ben geen dag echt alleen geweest.
Na twee dagen Sapa ben ik terug gegaan naar Hanoi, waar ik 's middags het vliegtuig naar Vientiane (in Laos) heb gepakt!
Hier moest ik wel weer even wennen.. het is hier 30 graden (in Sapa was het 5(!) graden), ze betalen hier in 'kip' (ja echt!) en ik belandde in een totaal andere stad. Ik slaap nu voor het eerst in een 'dorm' (slaapzaal met stapelbedden) en ik moest voor het eerst alleen een nieuw land en nieuwe stad ontdekken. Dat was ook wel weer even spannend, aangezien ik niet bepaald een navigeertalent ben. Ik heb toch maar een plattegrond gehaald en ben op pad gegaan. Voor ik weg ging heb ik even gegoogled, op tripadvisor en in de lonely planet gekeken wat er allemaal te doen was. Ik had voor mezelf besloten dat ik 's ochtends de stad mocht verkennen, een Lao simkaart wilde halen en 's middags het Houey Hong Training Center voor vrouwen wilde bezoeken. Daarnaast had ik een back up plan: als alles zou mislukken, zou ik naar het zwembad gaan, me niet druk gaan maken en even gaan relaxen. Nou, dat klonk me allemaal best redelijk. 's Ochtends ben ik inderdaad Vientiane gaan verkennen. Of eigenlijk dezelfde straat vijf keer op en neer gaan lopen, maar ach dat zal er ook wel bij horen. Ik heb op iedere straathoek gevraagd waar ik was en waar ik naar toe moest. De mensen uit Laos bleken ook geen ster te zijn in kaart lezen, want iedereen stuurde me een andere kant op.
Uiteindelijk heb ik een simkaart gekocht en heb ik 's middags het Houey Hong Center bezocht, waar werkgelegenheid wordt gecreëerd voor kansarme vrouwen in Laos door middel van weaving & dyeing. Een erg mooi project, waar ik ook een workshop in weaving & dyeing heb gehad. Heel leuk en iets wat ik nog niet eerder had gedaan! Ik deed dit samen met twee Australiërs, dus wederom was ik niet echt alleen.
Eerlijk is eerlijk, aan het eind van de dag was ik best trots op mezelf dat ik dit allemaal zelf voor elkaar had gekregen :-).
Vandaag had ik een kookles geboekt, waar ik vanochtend om 8:00 werd verwacht. We zijn naar de lokale markt gegaan om de ingrediënten in te slaan.. Na Cambodja dacht ik dat ze mij niet meer konden shockeren met een lokale markt. Nou, verkeerd gedacht. Hier lagen o.a. dode ratten en vleermuizen, wat weer een shock op zich was. De komende dagen zal ik wel nodig hebben om dit van mijn netvlies af te krijgen ;p. Ik zal jullie de foto's besparen.
's Middags heb ik samen met mensen uit Nieuw Zeeland en uit Duitsland de kookles gehad, waarbij we 'Lao food' hebben bereid. Erg lekker, maar wel nogal pittig! We hadden een gezellige groep, wederom was ik dus niet alleen.
In Vientiane zijn ook een hoop tempels en pagode's e.d. te bezoeken - noem mij een cultuurbarbaar - maar ik heb besloten om in dit land op een andere manier de cultuur te gaan ervaren. Ik heb inmiddels al zoveel tempels en pagode's gezien dat ik wel toe ben aan iets anders. Vandaar dat ik wat nieuwe dingen uitprobeer, die tot nu toe erg goed bevallen!

Morgen komen Sandra en Timme in Vientiane aan en overmorgen reizen we met drieën verder naar Tha Khaek, waar we "de loop" gaan doen. Dit is een scootertocht van zo'n drie a vier dagen. Hier heb ik onwijs zin in, leuk om Sandra en Timme weer te zien, fijn om weer Nederlands te spreken (dit heb ik inmiddels zo'n vijf dagen niet meer gedaan, wat ook wel even wennen is..), en leuk om weer een nieuw deel van Laos te verkennen. Daarna wil ik doorreizen naar Vang Vieng en Luang Prabang, waarna ik de grens van Thailand over ga voor mijn laatste weken in Azië!

Ik heb een nieuwe waarbenjij.nu aangemaakt, maar heb al jullie e-mailadressen verhuisd naar mijn nieuwe reisblog. Same same, but different, zouden ze hier zeggen ;-).
De komende weken houd ik jullie middels deze site op de hoogte van mijn avonturen, ups en downs en nieuwe ontmoetingen!

Liefs,
Maartje

  • 09 Januari 2014 - 17:11

    Senna:

    Cultuurbarbaar of niet, ik vind je een topper!! Hoe smaakte die vleermuis dan? Geniet van alle nieuwe ontmoetingen en ervaringen. Have a save scootertrip! Kinkt cool :) liefs

  • 09 Januari 2014 - 22:15

    Marlou:

    Wat doe je het toch goed! Ik ben trots op je! En stiekem heel blij als je weer terug bent ! Geniet, doe je ding en maak er nog een mooie reis van ! Dikke kus!

  • 15 Januari 2014 - 13:16

    Yvonne:

    Wat jij allemaal in je eentje kan bereiken, jij kan echt de hele wereld aan, dat weet je nu.. zoveel ervaringen in je pocket.. echt super stoer. geniet er nog heel veel van xxxx

  • 15 Januari 2014 - 17:58

    Jose B:

    supergirl..te gek...wat je doet en zo knap alleen verder.
    Hoop dat je nog veel mooie dingen en mensen ontmoet.
    Maar jij jij straalt zoveel kracht uit, daar komen ze vanzelf op af.
    geniet ze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Tot 15 februari reis ik alleen verder naar Laos en Thailand, hier zijn mijn avonturen, levenslessen, ups en downs en ontmoetingen te volgen tot die tijd!

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 4072

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 15 Februari 2014

Reis door Zuid-Oost-Azië

Landen bezocht: